Voorkom dat het burn-out virus je besmet

Je bent een loyale werknemer met hart voor de zaak. Door het thuiswerken ben je zelfs 41% productiever geworden. En je werkgever denkt er dan ook over om thuiswerken ook in de toekomst mogelijk te blijven maken.

Er is wel een keerzijde aan deze hoge productiviteit: om en nabij de 17% van de werknemers rapporteert last te hebben van burn-out klachten en de verwachting is dat dit tot 2040 verder zal stijgen.

Dat staat overigens los van het thuis werken. Kennelijk is het nog niet zo makkelijk om een gezonde balans te vinden. Nu ligt hier ook een edele taak voor werkgevers om te voorkomen dat deze epidemie zal voortwoekeren. Maar als werknemer kan je zelf ook een aantal dingen doen om te voorkomen dat je in deze situatie terecht komt. Dus: voel je de druk toenemen: kom in actie en doe minder! (of ga andere dingen doen) Ik licht hieronder een klein tipje van de sluier op.

De meeste mensen kunnen prima hoge werkeisen aan. Het is toch je werk? Je bent ervoor opgeleid! Ook werkdruk hoeft op zich niet een probleem te zijn. Je kunt je dagelijkse energie zien als de batterij van je telefoon: werkeisen en werkdruk vragen energie, maar als je jezelf genoeg in de oplader legt, loopt de batterij vanzelf weer vol.

Energiebronnen en oplaadmomenten kunnen zelfs leiden tot hogere motivatie en productiviteit. Terwijl het ontbreken ervan juist kan leiden tot overspannenheid en stagnatie.

Een voorbeeld: Je hebt een pittige week achter de rug, veel in de file (of juist verbindingsproblemen als je thuis hebt gewerkt), klagende klanten, een project dat afgewezen wordt en een opdracht die aan je neus voorbij gaat. Kortom: je zit er helemaal doorheen en kan je er nauwelijks toe zetten om aan de slag te gaan. Dan ineens belt een collega. Ze vraagt “hoe gaat het eigenlijk met je, je had zoveel op je bord de afgelopen week”. Je gooit het er allemaal uit. Dat je denkt dat je er niks van bakt, dat je niet geschikt bent voor dit werkt. De collega toont begrip, ze luistert en zegt dat ze jou juist geweldig vindt, dat je gewoon pech hebt, dat ze het zelf ook pittig vindt als klanten ontevreden zijn. Je hebt de collega hoog zitten en bent super blij met dit begrip. Als ze heeft opgehangen schenk je jezelf nog een goede bak koffie in, en ineens merk je dat je wel weer zin hebt om aan de slag te gaan.

Zo klein en zo groot kan een energiebron zijn. Zo’n begripvolle collega maakt een wereld van verschil. Ook voor je ervaren werkdruk. Zonder zo’n telefoontje ga je echt anders het weekend of de volgende werkweek in dan met. Vanzelfsprekend kan je hier ook zelf acties in ondernemen: Geef je bijvoorbeeld aan dat het niet zo goed met je gaat? Of als er niemand belt, ga je dan in het weekend op de bank zitten “sippen” met chips en drank of ga je een flinke wandeling maken met de hond of een goede vriend? Hoe zit het met jou? Heb jij voldoende energiebronnen en oplaadmomenten om de werkeisen en de werkdruk aan te kunnen?

Waar zit je eigen regie en wat kan je van je collega’s en je werkgever verwachten?

Geschreven door Juliette van de Mheen Bekijk profiel