Interactie met de Achterban: de OR op social media

Veel organisaties gebruiken sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Zo kunnen organisaties direct in contact treden met doelgroepen en echte interactie aangaan. Ook de ondernemingsraad (OR) kan deze mediavormen inzetten voor het contact met de achterban of met een breder publiek. Waar moet de OR op letten?

Weet wat je post

Een post op Facebook of een tweet op Twitter is snel geplaatst. Toch hebben de meeste organisaties een uitgekiend socialmediabeleid. De OR doet er ook goed aan om een plan te hebben voordat er lukraak gepost wordt. Bedenk wat de OR wil uitstralen en wie de berichten allemaal kan lezen. Informatie die alleen de organisatie en de werknemers aangaat, hoort niet thuis op een openbare plek op het internet. Let dus op of het medium openbaar is of niet. Bedenk ook of OR-leden op persoonlijke titel twitteren of een post plaatsen op LinkedIn, of juist uit naam van de OR. Het gebruik van sociale media is kort en actueel: het is een mooie toevoeging op de maandelijkse E-Mailnieuwsbrief die de OR naar de achterban verstuurt.

Bloggen over het OR-werk

Een populaire manier om volgers te krijgen op sociale media is bloggen. Een blog is een kort stukje tekst, meestal over persoonlijke ervaringen. Sommige organisaties bloggen professioneel, bijvoorbeeld over ontwikkelingen in het werkveld. OR-leden delen hun persoonlijke ervaringen bijvoorbeeld. Zo kunnen OR-leden lezers inzicht geven in de OR-werkzaamheden, of over hoe de OR-verkiezingen zijn verlopen. Kijk wel weer uit met het delen van vertrouwelijke bedrijfsinformatie.

Tips voor het gebruik van sociale media

Hoe haalt de OR echt meerwaarde uit sociale media? Enkele handige tips:

  • Stel eerst een plan op. Welk (meetbaar) doel wil de OR  met sociale media bereiken? Wie is de doelgroep? Welke sociale media gaat de OR inzetten? Wie is verantwoordelijk en wie voert het uit?
  • Maak afspraken over uitingen op sociale media en de toon daarvan.
  • Sociale media draaien om dialoog. Dat is geen bedreiging; dat is een kans! Censureer niets, want dat valt op en geeft een verkeerd signaal af.
  • Reageer direct op tweets of reacties. Toon dat u ze gezien heeft en onderneem eventueel actie.
  • De boodschappen die de OR via sociale media verspreidt, moeten waardevol zijn voor de doelgroep. Wees relevant en creatief.
  • Boodschappen moeten bijdragen aan het beeld dat de OR  van de OR wil creëren. Wil de OR de achterban meer inzicht geven in de dagelijkse OR-taken, schrijf dan blogs en verwijs daar met tweets en LinkedIn-statusupdates naar.

Wilt u uw OR vernieuwen en meer interactie met uw achterban door de inzet van social media? Lees dan hier verder