Op je veertigste al ‘mentaal met pensioen’

Actief op de arbeidsmarkt, maar eigenlijk al afgehaakt. Wat moet een bedrijf met werknemers die nog jaren voor de boeg hebben, maar mentaal eigenlijk al met pensioen zijn? Gezondheidswetenschapper Jenny Huijs is gepromoveerd op die vraag. 

Totaal geen binding meer hebben met het bedrijf, een gebrek aan waardering van collega’s ervaren en geen behoefte meer voelen om nieuwe dingen te leren. Of zoals gezondheidswetenschapper Jenny Huijs de combinatie van deze drie gebreken verwoordt: Mentaal eigenlijk al met pensioen zijn, nog ver voordat de echte pensioengerechtigde leeftijd in zicht is.

Ziekteverzuim

Interessant aan deze arbeidsgroep is dat zij veel gevoeliger zijn voor ziekteverzuim dan werknemers met meer werkambities, ziet Huijs. Dat kost werkgevers veel geld, maar op je veertigste enkel nog wachten tot je daadwerkelijk met pensioen mag, is ook voor werknemers onwenselijk. Huijs wil met het proefschrift antwoord geven op de vragen: Hoe voorkom je als werkgever dat werknemers hun tijd uitzitten en daarmee vatbaar worden voor verzuim? En hoe zorg je ervoor dat mensen die al thuis zitten, zo snel mogelijk de motivatie in hun werk terugvinden?

Onderzoek

Ze deed onderzoek naar werknemers bij vijf verschillende grote organisaties, waaronder enkele afdelingen bij de politie. Hoeveel mensen lijden aan de kwaal van het mentale pensioen is volgens Huijs niet te zeggen. “Niemand wilde zelf toegeven aan de symptomen te voldoen, maar iedereen kende wel verschillende collega’s die in het plaatje passen.”

Gras groener

Moeten mensen met een totale desinteresse in hun werk niet gewoon iets anders gaan doen? Zo simpel is het niet altijd, stelt Huijs. Voor mentaal gepensioneerden is het gras bij andere functies lang niet altijd groener, omdat de inhoud van het werk vaak niet het probleem is. 

Brainstormen

Wat helpt dan wel? Huijs zette kleine groepjes van ongemotiveerde werknemers en hun leidinggevenden bij elkaar en liet hen nadenken over wat zij vonden ontbreken binnen hun werk. Ze formuleerden daar gezamenlijk een antwoord op, dat direct in de praktijk werd gebracht. Dat kon variëren van een roulerende voorzitter bij vergaderingen tot een cursus feedback geven en het personeel meer laten afwisselen tussen de werkzaamheden binnen het team.  

Tastbaar resultaat

De behoeften die het werk weer aantrekkelijker maken verschillen sterk per individu en per team binnen een bedrijf. Wat echter overeenkomt is dat werknemers zelf vaak weten waar het aan schort op de werkvloer, stelt Huijs. “Maar ze moeten er eerst van overtuigd worden dat nadenken ook zin heeft.” Volgens Huijs waren veel medewerkers aanvankelijk terughoudend, maar toen bleek dat hun ideeën direct uitmondden in een tastbaar resultaat keerde het werkplezier in veel gevallen terug. “Veel mensen voelen zich niet gehoord, maar zullen zelf niet aan de deur kloppen.”

Cadeautje

Bij sommige politieafdelingen worden agenten sinds kort geregeld omgeturnd tot secret agents. Als een medewerker een goede prestatie heeft geleverd, krijgt hij een cadeautje op zijn bureau. Maar hij heeft geen idee van wie het is. Andere teams volgen regelmatig een cursus die het personeel zelf mag kiezen. “Met de inhoud van het werk bemoeien we ons echter helemaal niet ”, stelt Huijs.

Kent u medewerkers waarbij het nodig is dat zij weer werkplezier terugkrijgen, en wel wat meer waardering van collega's kunnen krijgen? Kijk dan ook eens hier voor de mogelijkheden.

 

 

Brond: Trouw