Energiek werken is makkelijker dan je denkt

Omgaan met werkstress en werkdruk kan pas als je weet waar je op leeg loopt en wat je energie geeft. Dan weet je waar jouw batterij van leegloopt en waar je weer van oplaadt. Dit moet in balans zijn, want als je nooit oplaadt dan kan dat in het ergste geval leiden tot een burn out.

Met het Job Demands - Resources Model (Demerouti & collega’s, 2001) breng je in kaart welke werkeisen tot stressreacties en ongezondheid leiden (uitputtingsproces), en welke energiebronnen je beschikbaar hebt voor hogere motivatie en productiviteit (motivationeel proces).

Zo krijg je inzicht in waar jij op je werk energie van krijgt. Voorbeelden van werkeisen en energiebronnen zijn:

Voorbeelden van werkeisen

  • emotionele belasting
  • werk-privéconflict
  • werkdruk
  • veranderingen

Voorbeelden van energiebronnen

  • steun van collega’s en leidinggevende
  • rolduidelijkheid
  • waardering
  • autonomie

Door bij te houden waar jij energie van krijgt en wat jouw energie kost kan je de balans beter in de gaten houden. Heb je te veel werkeisen? Kijk dan wat je kan aanpassen in jouw werk en of je deze eisen verminderen? Bedenk wie heb je daarvoor nodig hebt en ga het gesprek aan.

Je kunt ook kijken of je wel genoeg doet met je energiebronnen. Kan je er (nog) meer duidelijkheid in creëren, of zou je er meer tijd in kunnen steken?

Tijdens de training Vitaal thuiswerken: hoe pak je het aan, kijken we specifiek naar de extra werkeisen van deze thuiswerk tijd en het effect daarvan op je energiebalans. Hoe zorg je dat je voldoende oplaadt en genoeg energie overhoudt aan het einde van de dag?

Door hier goed naar te kijken krijg je handvatten om weer lekker bevlogen aan het werk te zijn. Ook vanuit huis.

Meer informatie...

Geschreven door Femke Steendam Bekijk profiel