Tips van Olga Commandeur om fit te blijven na je pensioen

Fietsen, wandelen, met je kleinkinderen spelen, het maakt niet uit wat je doet als je maar in beweging blijft. Dat zegt Olga Commandeur. “Doe iets wat je leuk vindt,” adviseert de vitaliteitscoach en presentator van Nederland in Beweging!

Mensen die net met pensioen zijn kun je opdelen in twee categorieën, vertelt Olga. “Ik maak mensen mee die van nature sportief zijn en zin hebben om juist heel veel te gaan sporten na hun pensioen, terwijl anderen de structuur kwijtraken en nauwelijks meer bewegen.” Toch is er veel veranderd. “Vroeger dachten mensen nog dat ze vooral moesten rusten als ze ouder werden. Nu is er steeds meer het besef gekomen dat ze juist in beweging moeten blijven.”

Zo gezond is lichaamsbeweging 
Dat lichaamsbeweging gezond is, daar laat Olga geen misverstand over bestaan. “Het is goed tegen hart- en vaatziekten, het helpt tegen luchtwegaandoeningen, zoals COPD en het verlaagt je cholesterol. Verder kan het er zelfs voor zorgen dat diabetespatiënten geen insuline meer nodig hebben, doordat er bij sportieve mensen in de spiercellen een stofje vrijkomt dat suiker uit het bloed kan halen.

Gemotiveerd
Ook helpt lichaamsbeweging tegen artrose.” Rust roest zeggen ze weleens. Dat geldt niet alleen voor je lichaam maar ook voor je geest. “Beweging kan de symptomen van dementie afremmen en zorgt in het algemeen dat je geheugen beter blijft functioneren,” weet de fitte zestiger te vertellen. Toch ziet ze dat het niet voor iedereen even gemakkelijk is om te bewegen. Daarom heeft ze een aantal tips om gemotiveerd te blijven.

Wees je bewust 
Commandeur benadrukt dat het belangrijk is om je bewust te zijn van het effect van sporten op je lichaam en geest. “Word je bewust van je lichaam. Ga zelf ervaren wat beweging met je lijf doet en voel hoe goed het voor je is. De endorfine die wordt aangemaakt zorgt voor een fijn gevoel.” Als je dat beseft, wordt het gemakkelijker om te gaan sporten.

Doe iets wat je leuk vindt 
Zorg dat je plezier hebt in het sporten. “Doe iets wat je leuk vindt. Wat deed je vroeger als kind graag, pak dat weer op. Alleen dan houd je het vol. Kies voor een laagdrempelige activiteit. Uit onderzoek blijkt dat ouderen het liefst gaan wandelen of fietsen, gevolgd door spelen met de kleinkinderen. Zo eenvoudig kan het zijn. Bewegen gaat dan vanzelf.”

Spreek met mensen af 
Een bekende stok achter de deur is de afspraak met een sportmaatje. “Wat helpt is om met mensen af te spreken op een bepaalde tijd en plaats. Vaak zeg je dan tegen elkaar: ik had helemaal geen zin, maar nu voel ik me veel beter.” Ook hierbij benadrukt Olga het fijne gevoel dat lichaamsbeweging oplevert.

Beloon jezelf 
Het blijft lastig, zelfs voor de presentatrice van Nederland in Beweging! “Ik merk zelf ook dat de auto verleidelijk is maar toch dwing ik mezelf om de fiets te nemen en ervaar dan hoe lekker dat is.” Tip van Commandeur is om jezelf te belonen. “Koop gerust dat net te dure jurkje als je tien keer gesport hebt.” Op een gegeven moment zul je merken dat je die beloning niet meer nodig hebt en je uit jezelf zin krijgt om te gaan bewegen.

Wilt u nog meer nog meer tips om uw voor te bereiden op uw (komende) pensioen? Lees dan ook eens de informatie hier op deze pagina.

 

Bron: Leef je Pensioen